Thursday, February 20, 2014

Molluscum Contagiosum


Molluscum contagiosum adalah salah satu jenis penyakit kulit yang boleh dihidapi oleh kanak-kanak yang berumur antara 2 hingga 5 tahun. Kalau tengok sekali lalu nampak macam ketuat, tapi bukan.  

Ia kelihatan seperti bintik-bintik merah yang berair dan kadangkala mempunyai warna putih di bahagian dalamnya.


Penyakit ni naik di sekitar mulut, leher, ketiak, pelipat siku dan lain-lain. Ianya tidak menyakitkan, tetapi pesakit akan berasa gatal-gatal. 

Bagaimana Molluscum contagiosum  boleh merebak?

  1. Ia tersebar melalui sentuhan langsung atau boleh berjangkit melalui perkongsian pakaian.
  2. Jika anak suka menggaru, dan ia pecah, ia boleh merebak ke tempat lain.
  3. Virus umumnya menyebar melalui sentuhan kulit ke kulit, dan selalunya pesakit mendapat jangkitan virus ini setelah mandi di kolam renang. 

Jangkitan Molluscum contagiosum menimbulkan banyak ketulan kecil yang boleh hilang tiba-tiba tanpa rawatan, dan boleh juga sampai 6 bulan atau lebih.



Namun perlu diingat, penyakit ini adalah tidak merbahaya.

Anak saya mengalaminya? Bagaimana cara untuk merawat?


Sebenarnya, tiada rawatan yang khusus untuk menghilangkan penyakit Molluscum contagiosum  ini. Sekiranya berjumpa dengan doktor, mereka akan mencadangkan rawatan yang boleh membantu mengurangkan bintik-bintik Molluscum contagiosum  menggunakan rawatan seperti:


Cryotherapy, benzyl peroxide, hydrogen peroxide, Cimetidine, Griseofulvin, Methisazone dan lain-lain. 
Rawatan ini agak pedih, dan tidak sesuai untuk digunakan pada kanak-kanak.


Kaedah terbaik ialah menggunakan Molluscum Contagiosum Spray dan Mineral Hyper Cream. Kandungan utama ialah air bermineral tinggi, mengandungi lebih daripada 22 mineral seperti kuprum, kalsium, magnesium, zink dan lain-lain. Gabungan mineral dan biji anggur, tea tree, lemon balm tree, bunga lavender, minyak zaitun, Ginko dan ginseng memberi kesan efektif melawan penyakit kulit Molluscum contagiosum tanpa memberi kesan sampingan. Kedua-dua produk ini bersifat semula jadi, tiada penggunaan bahan kimia berbahaya dan bebas alkohol.


Dapatkan produk ini melalui website MIBA Mineralbio http://goo.gl/PH4v25 untuk harga PROMOSI!

Like | Share | Miba MineralBio



No comments :

Post a Comment